کانون شماره 4 اهواز در سال 1364 در کوی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز ، فعالیت خود را آغاز نمود.

ساختمان این مرکز که یکی از منازل ویلایی دانشگاه می باشد، برای بهره براری فرهنگی به کانون پرورش فکری واگذار گردید ( به صورت امانی).

این ساختمان به مساحت 12 متر مربع و داراری  دو سالن مطالعه برای برگزاری فعالیت های فرهنگی، دو اتاق برای تشکیل کلاسهای ادبی و هنری ،یک آبدار خانه ، یک انباری و یک سرویس بهداشتی می باشد.

همچنین این مرکز به یک باغچه اختصاصی و فضای سبز عمومی دسترسی نزدیک دارد.

فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز از همان سال تاسیس به صورت دایم برقرار گردیده و اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان در روزهای تعیین شده در فعالیت های مرکز مشارکت داشته و دارند.

 هم اکنون این مرکز با داشتن مجموعه ای از   7839    جلد کتاب در بخش کودک و نوجوان و مرجع آماده خدمت به عزیزان می باشد.

خدمات مرکز:

-کارگاههای ادبی و هنری برای مخاطبین 6 تا 18 سال در فضای مجازی و کلاسهای برخط. کارگاه شعر وداستان و آموزش خط تحریری .

-اجرای فعالیتهای فرهنگی عمومی ویژه اعضای حقیقی و برخط.

-مرکز خدمات فراگیر ندارد.

روز و ساعت فعالیت: یک شیفت. از ساعت 8تا 13. همه روزه به جز ایام تعطیل

پرسنل: 1 مربی مسول. 1 مربی ادبی پاره وقت. 1 مربی خوشنویسی پاره وقت. 1 مربی نقاشی پاره وقت. 1 خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تمام  تا پایان 17 سالگی

پرداخت شهریه : در حال حاضر تمام ثبت نام ها از طریق کا پی اف صورت می گیرد و شهریه متناسب با کلاس درخواستی عضو، متغیر است.

نشانی :اهواز. اتوبان گلستان. دانشکده علوم پزشکی. کوی استادان . نبش خیابان نرگس . مرکز 4 اهواز

تلفن ثابت : 33738279- 061

   مربی مسول: مرجان ظریفی

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/09/24 - 09:34
  • تعداد بازدید: 5504
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مسئول انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز

داستان‌نویس باید خلاق باشد

فاطمه رشیدی مربی ادبی و مسئول انجمن نویسندگان نوجوان صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اهواز معتقد است: داستان‌نویس باید خلاق باشد و از نصیحت کردن مخاطب پرهیز کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، رشیدی که در دومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: نویسنده باید در زمان حال زندگی کند. زیرا مواردی مانند پندهای گذشته برای مخاطب جذابیت ندارد. پس باید سعی کنیم به‌روز و خلاق باشیم و از نصیحت کردن مخاطب پرهیز کنیم و او را دست‌کم نگیریم.

او به کار بردن آرایه‌های قدیمی یا صنایع شعری که بیشتر در آثار گذشته و خصوصاً در شعر به کار می‌رود باعث سخت کردن ارتباط خواننده با اثر دانست و اضافه کرد: این مشخصه نباید در نوشته آشکار باشد، فقط در موارد خاص و با منطق داستانی می‌توان از آن استفاده کرد.

رشیدی تأکید کرد: در انتخاب واژه‌ها و نگارش کلمات و اصطلاحات باید از جملات قدیمی پیشگیری کرد. همچنین به کار بردن جملات قالبی یا جملاتی که بارها و بارها نوشته و تکرار شده است و تازگی خود را از دست داده‌اند، سبب می‌شود که از زیبایی داستان کاسته شود.

این فعال ادبی در بخش دیگری از سخنان خود به شرح نکاتی پیرامون زبان در داستان‌نویسی پرداخت و توضیح داد: ورود کلمات عامیانه و محاوره فقط در بخش دیالوگ در داستان‌نویسی مجاز است، در غیر این صورت استفاده از زبان محاوره در روایت داستان پیشنهاد نمی‌شود.

رشیدی در ادامه به لزوم گره‌افکنی و عدم تعادل در داستان اشاره کرد و گفت: معمولاً وقتی فیلمی را تماشا می‌کنیم تا زمانی که  اتفاق خاصی در آن برای شخصیت‌ها نیفتاده است، فیلم برای ما جذاب نیست اما به‌محض اینکه اولین اتفاق می‌افتد نظر ما جلب می‌شود. درست مثل فردی که در خیابان و بین انبوهی از جمعیت قدم می‌زند و هیچ‌کس به او توجهی ندارد و به‌محض اینکه پایش پیچ‌خورده و تعادلش را از دست می‌دهد ناگهان همه توجه‌ها و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشاند.

وی تأکید کرد: در داستان‌نویسی هم تا زمانی که شخصیت‌ها در یک خط صاف و مسیر مشخص حرکت می‌کنند و با اتفاق و مشکل و هدف خاصی که آن‌ها را به چالش بکشد، مواجه نیست، داستان جذابی وجود ندارد اما با شروع اولین چالش‌ها مخاطب جذب می‌شود.

مربی ادبی مراکز کانون پرورش فکری شهرستان اهواز در پایان سخنان خود به تشریح موضوعاتی چون، انتخاب عنوان مناسب، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، پایان‌بندی مطلوب، کشمکش و نقطه‌ی اوج در داستان برای نوجوانان پرداخت.

در دومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر، ندا موسوی، آتنا دریس و نرگس فکرنشان، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

دومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا مراکز کانون شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار و منیوحی با حضور فاطمه رشیدی مربی ادبی کانون خوزستان و فعال ادبیات کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مربیان ادبی و فرهنگی و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ۶ انجمن ادبی فعال دارد و انجمن ادبی شاعران و نویسندگان آیینه‌های ناگهان ازجمله این انجمن‌ها است. این انجمن با سرپرستی حمیده عدنانی مربی مسئول کانون شماره 4 خرمشهر، فعالیت خود را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای ادبی، در رده‌ی سنی نوجوان گسترش داده و با برگزاری جلسات تخصصی شعر و داستان به‌صورت ماهانه، با حضور کارشناسان مجرب، میزبان نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت